Kenji AIHARA
design and its aroundings.

“machi no okuyuki” (Yamagata Biennale 2022 project)

山形ビエンナーレ2022「まちのおくゆき」プロジェクト

2022   curation

program curation / direction: Kenji AIHARA (tohoku university of art & design)
co-direction: Kazue TAKEDA (yamagata art support center la-la-la)
client: Yamagata Biennale 2022 (tohoku university of art & design)

[dance performance program]
direction: Osamu JAREO
coordination: Kazue TAKEDA (yamagata art support center la-la-la), Kanako IWANAKA & Kosuke TAKAHASHI
artist: Yumi KATO, Kyoko KANEKO, Masaaki KIKUCHI, Sae (OriHime pilot) & dance workshop participants

[talk session program]
speaker: Osamu JAREO, Asa ITO, Sae (OriHime pilot) & Natsumi SEO
moderator: Kazue TAKEDA (yamagata art support center la-la-la)

[discussion session program]
facilitator: Natsumi SEO, Eri ISHIZAWA (tohoku university of art & design)

[interactive viewing workshop program]
direction / facilitation: art appreciation workshop with visually impaired participants

[philosophy cafe program]
facilitator: Katsunori TAKIGUCHI, Eri ISHIZAWA (tohoku university of art & design)

A project that embraces and integrates diversity, focusing on themes of acceptance and harmony. As part of one of the projects for the Yamagata Biennale 2022 (hosted by Tohoku University of Art and Design). It includes people with disabilities and those facing challenges in life for various reasons, engaging all citizens in collaborative efforts, starting with dance performances. The initiative aims to connect the field of welfare—which addresses individual “richness” and “happiness” while accepting diversity—with the arts. It fosters interactions among people with different physical abilities and sensory experiences, encouraging them to imagine and understand one another. By valuing the diverse ways of being and the relationships among varied individuals, the project explores the nature of human connections while focusing on each other’s presence. It also embraces and overcomes the challenges that arise, practicing a co-creative process that impacts participants mutually. During the festival period, this approach transcends the traditional bounds of art experiences and appreciation, creating a space where artists and audiences blend and co-create together.

photo: Haruko MIURA (halken LLP)


プログラムキュレーション/ディレクション:アイハラケンジ(東北芸術工科大学)
ディレクション:武田和恵(やまがたアートサポートセンターら・ら・ら)
クライアント:山形ビエンナーレ2022(東北芸術工科大学)

[ダンスパフォーマンス プログラム]
演出・構成:砂連尾理
制作・コーディネート:武田和恵(やまがたアートサポートセンターら・ら・ら)、岩中可南子、髙橋幸介
出演:加藤由美、兼子京子、菊地将晃、さえ(分身ロボットOriHimeパイロット)、ダンスワークショップ参加者

[トークセッション プログラム]
登壇者:砂連尾理、伊藤亜紗、さえ(分身ロボットOriHimeパイロット)、瀬尾夏美
モデレーター:武田和恵(やまがたアートサポートセンターら・ら・ら)

[討論会 プログラム]
ファシリテーター:瀬尾夏美、イシザワエリ(東北芸術工科大学)

[対話型美術鑑賞ワークショップ プログラム]
企画・ファシリテーション:視覚障害者とつくる美術鑑賞ワークショップ

[てつがくカフェ プログラム]
ファシリテーター: 滝口克典、イシザワエリ(東北芸術工科大学)

多様性の受容・調和などをテーマに、障害のある人や、さまざまな理由で生きづらさを抱える人などを含む、あらゆる市民がダンスパフォーマンスをはじめとした様々な協働を展開するプロジェクト。山形ビエンナーレ2022(主催:東北芸術工科大学)の1プロジェクトとして実施。多様性を受容しながら一人ひとりの「ゆたかさ」「しあわせ」に向き合う活動である「福祉」の現場とアートをつなぎ、異なる身体や感覚を持つ人々同士が他者について想像する活動を重ねながら、それぞれの存在のあり方、一様でない多様な人たちとの関わり合いを大切にし、お互いの存在に眼差しを向けながら人と人との関係のあり方を模索。またその中で生じる困難さも受け入れ乗り越えていくことを通して、共に影響し合うクリエイションを実践し、芸術祭期間中、アートの体験/鑑賞といった枠組みを超えた、アーティストと鑑賞者すべてが混ざり合い創造する場が展開された。

写真:三浦晴子(halken LLP)

“machi no okuyuki” (Yamagata Biennale 2022 project)